Voor het eerst weer gezwommen in de zee! Heerlijk! - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu Voor het eerst weer gezwommen in de zee! Heerlijk! - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu

Voor het eerst weer gezwommen in de zee! Heerlijk!

Door: marriettevandervelde

Blijf op de hoogte en volg Marriëtte

30 Mei 2011 | Kenia, Ukunda

Zaterdag zijn we dus eerst wat gaan eten bij Tsunami (dat zit naast het cybercafé en daar zijn we ondertussen vaste klant). Zoals gewoonlijk namen de mannen weer ugali, dit keer met gegrilde kip, want de beefstew was op. En ik kreeg Matoke, want dat moest ik ook maar eens proeven. Eén of ander warm gerecht met groene bananen en tomaat en aardappels ofzo... Ik vond het inderdaad naar aardappels smaken, maar meer smaak vond ik er niet echt aanzitten... Na het eten snel doorgegaan naar een pub waar we ook wel vaker een drankje halen vlakbij zijn oude kamer. Daar zat het al behoorlijk vol, terwijl we op de weg daarnaartoe amper iemand tegenkwamen. (normaal gesproken is het langs de main road altijd druk, maar nu was er amper iemand op straat) Op elkaar gepropt, stoelen delend en doodmoe heb ik de eerste helft meegekeken. Daarna ben ik in mijn eentje met een motorbike naar huis gegaan, want ik was echt kapot. Ik kon alleen maar aan mn bed denken! Wel even spannend hoor, zo voor het eerst in mijn eentje op een motorbike in het donker naar huis en naar bed. Ik lag al een behoorlijke tijd te slapen toen Bimba me belde dat hij voor de deur stond. Ik slaapdronken mijn bed uit om de deur open te doen, staat hij daar helemaal blij te zijn omdat FC Barcelona gewonnen heeft... Hmmm, oké, weltrusten!
De volgende ochtend lekker met zijn allen uitgeslapen en daarna de jongens op pad gestuurd voor brood, melk en eieren. Ik begon zelf maar eens met die grote was die er ondertussen weer lag. Toen de jongens terug waren met de boodschappen werd ik door Bimba de keuken ingestuurd, want ik had beloofd pannenkoeken te bakken. Bimba maakte de was af (helemaal niet erg! Want na wit en gekleurd gewassen te hebben zijn je handen en armen echt wel moe hoor, dan kan hij mooi donker wassen en daarna alles spoelen en ophangen ;) )
We zouden vandaag rond een uurtje of 10 met de matatu richting Mariakani gaan, omdat de jongens hun wedstrijd moesten voetballen en Bimba en ik zouden komen kijken. Bimba vertelde dat we dan wel verdeeld over 2 matatu's moesten gaan, de jongens met de ene matatu en wij met een andere. Ik keek hem verbaasd aan en vroeg waarom. Ja, dat was veiliger. Als er dan wat met de ene matatu zou gebeuren dat waren de anderen in de andere matatu tenminste nog ongedeerd. Zoveel vertrouwen hebben ze dus in hun openbaar vervoer! Nadat Bimba dit verteld had, werd hij gebeld. De wedstrijd was afgelast (geen idee waarom). Ons dagje Mariakani ging dus niet door. Dan moesten we maar iets anders leuks bedenken om te doen vandaag, want ik had wel zin om wat te gaan doen. Toen ik naar buiten keek wist ik het! We moesten vandaag naar het strand gaan! De lucht was na een paar regendagen weer eens helemaal blauw en voor de jongens was dat ook een speciaal uitje. Dus wij douchen en onze beachwear aan.... Tenminste.... De jongens hadden niet echt wat bij zich natuurlijk, dus werd het één na het ander uit Bimba's kast getrokken om te passen. Stuk voor stuk alles 5 maten te groot, hahahaha. Tja, Bimba is nou eenmaal wat gezet en zij zijn echte kenianen van het platteland... Uteindelijk had iedereen een t-shirt dat redelijk paste en trokken ze allemaal hun spijkerbroek weer aan. Eerst even naar de barber om wat haren van hun hoofd te laten verwijderen en daarna met de matatu richting Diani om daar bij Leisure Lodge uit te stappen en via een zandpaadje naar het strand te lopen. We kwamen bij een mooi stukje strand terecht waar verder niet echt wat was en we wilden toch ook wel graag een beachbar ofzo, om wat te drinken en te eten. Na een heel eind gelopen te hebben, waren we bijna bij Southern Palms, waar Bimba werkt en alles wat we onderweg tegen waren gekomen was dicht. We besloten dus maar weer terug naar de weg te lopen en een matatu naar Indian Ocean te nemen (waar we de eerste avond aan het strand wat gedronken hadden met Mauritzo, Sally en Belinda). Daar aangekomen heerlijk neergeploft aan een tafeltje op het strand, drankjes besteld, frietjes besteld en na het eten een lekker verfrissende duik in de zee genomen. Op de rotsen en al het zeewier na, was dit toch wel heel lekker hoor, weer voor de allereerste keer in de Indische Oceaan sinds december. De jongens liepen een heel eind verder het strand op, waar geen hotel meer was en Ali (Bimba's broertje) heeft daar lekker gezwommen. In zijn boxer, want hij had geen zwembroek... Daarom wilde hij ook niet voor het hotel zwemmen... Het was echt zo leuk om naar hem te kijken, hij was heerlijk aan het genieten, dook in de golven en kwam er echt niet meer uit, tot wij hem riepen dat we zo toch echt weer moesten gaan, want de jongens moesten vanavond nog het hele eind naar Mariakani reizen. Terug naar huis gegaan, even omgekleed, snelle douche voor Ali en toen snel naar de main road voor een matatu naar Mombasa. Bij het gedag zeggen kreeg ik van 3 jongens een dankbare handdruk met de woorden, "Thank you very much, we really had a great time and this is not goodbye forever, we would like to come back some day!" Ze hadden het echt naar hun zin gehad, daar was ik blij mee! Voor jongens van hier is het gewoon niet normaal om naar een disco en naar het strand te gaan. Daar hebben ze normaal geen geld voor. Vooral Shakatak hadden ze echt helemaal geweldig gevonden. Ze wilden er heel graag nog een keer heen. Ik vind het natuurlijk helemaal leuk, maar dit gaan we niet elke week doen! Ook al hadden we met z'n 5-en een geweldige dronken avond die me inclusief taxi, entreegeld en drank nog geen 50 euro had gekost, toch kunnen we dit niet elke week doen.
Ik denk met een blij gevoel terug aan afgelopen weekend, mijn laatste vrije weekend is geslaagd geweest!
Vandaag hebben we lekker een beetje in het huis gehangen en genoten van het weer even lekker alleen thuis zijn. Gasten zijn leuk, maar het is soms ook leuk om weer even lekker in je onderbroek naar de wc te kunnen lopen. Bimba's oude kamergenoot kwam nog even zijn spullen ophalen voor wij de deur uitgingen, een kledingkast, een salontafel, de 2 plastic stoelen, 3 jerrycans en het 2de bed dat we hadden bleken van hem te zijn (niet het matras, dus voor gasten hebben we nog steeds een 2-persoonsmatras beschikbaar) Dit alles werd natuurlijk weer op zeer bijzondere wijze vervoerd, namelijk in een tuktuk.... ZIe de video die nog gaat komen. Nu op dit moment zitten we bij de game-shop. Dit is de shop waar we vaak onze boodschappies halen, en waar de eigenaar vaak buiten een potje dammen zit te spelen met iemand. Bimba vindt dit ook helemaal leuk, dus hadden we nu een deal gemaakt. Hij zou even een paar potjes dammen spelen, terwijl ik hier op mijn laptop mijn verhaaltje zou typen (ik had namelijk zin om buiten te zijn en hier heb je de ruimte om lekker buiten te zitten) onder het genot van een koude Novida Pineapple (hele lekkere frisdrank). Ik ben nu bijna klaar, dus ik zal eens kijken hoever Bimba is in zijn spelletje, dan kunnen we zo doorlopen naar het cybercafé om daar mijn laatste stukjes online te zetten en misschien nog wat foto's. Voor nu dus weer even tot ziens!

  • 31 Mei 2011 - 08:52

    Lily:

    Mensenlief, wat een verhalen weer. Je houdt het aardig vol om ons op de hoogte te houden!
    XX lily

  • 31 Mei 2011 - 11:24

    Liesbeth[m]:

    helemaal leuk zo,n dagje strand , heerlijk!

  • 31 Mei 2011 - 19:47

    Lineke:

    Leuk hoor dat we zo van alles op de hoogte blijven.Fijn dat je het er zo naar je zin hebt want je bent er nu toch anders dan vorige keer toen was je er op vakantie ...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Ukunda

Kenia

Mijn laatste 2 weken in Kenia.

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2011

Mijn laatste weekje in Kenia

28 Oktober 2011

Terug naar Mombasa/Ukunda!

28 Oktober 2011

Kisumu

18 Oktober 2011

Mfangano Island

18 Oktober 2011

Tanzania (vervolg)
Marriëtte

Jambo! Karibu sana! Vanaf april 2012 woon ik in Ukunda, Kenia. 27 april 2012 ben ik ook getrouwd met Bimba Nyiro Ngome en sinds 26 november 2012 trotse moeder van Lisa Maria Ngome en vanaf 3december 2018 moeder van Krosta Jola Ngome. In de jaren ertussenin hebben we ons gezin uitgebreiddoor het zoontje van mijn zwager in huis te nemen, Fahim of hoe we hem ook wel noemen, Masonko. En ook Saumu, de dochter van mn schoonzus woont voorlopig bij ons. Ik heb in het verleden regelmatig een blog geschreven over mijn belevenissen hier in Kenia om vrienden en familie op de hoogte te houden van al mijn belevenissen en ervaringen. Ik hoop dit in de toekomst ook weer wat vaker te gaan doen. Het lijkt me leuk af en toe ook wat van jullie te horen. Dus laat gerust een berichtje achter! Kwaheri!

Actief sinds 16 Jan. 2011
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 66314

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Kenia

09 April 2012 - 30 November -0001

New life in Kenya

Landen bezocht: