Nieuwsflash (het nieuws in Kenia) - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu Nieuwsflash (het nieuws in Kenia) - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu

Nieuwsflash (het nieuws in Kenia)

Door: Marriette

Blijf op de hoogte en volg Marriëtte

15 Juli 2011 | Kenia, Ukunda

In Kenia gaat het nieuws over zeer uiteenlopende zaken. Hieronder een kleine samenvatting van het nieuws van de afgelopen week.
- Droogte in Kenia! In het noorden van Kenia kampt men met enorme droogte, vee gaat dood doordat ze te weinig drinkwater hebben, mensen gaan dood door te weinig voedsel (mais en andere gewassen, vlees) en drinkwater. Er dreigt een groot maistekort voor heel Kenia en aangezien Ugali (gemaakt van maismeel) het hoofdvoedsel is in Kenia, is dit heel erg! Ik krijg veel vragen over of hier iets van te merken is waar ik woon. Ik moet zeggen, tot nu toe nog niet! Nu hebben wij ook nog regelmatig regen, en niet alleen een shower, maar echt dat het plenst. Mijn was was vanavond (13 juli) gewoon weer zeiknat door de regen... Ik was niet thuis geweest om het op tijd binnen te halen... Daarnaast woon ik natuurlijk in een zeer toeristisch gebied, waar alles toch wel wat beter geregeld is dan in de kleine dorpjes. En staat mijn woning ook nog eens tussen grotere Mzungu-huizen.... Zelfs de power is nog maar 2 keer uitgevallen. Nou dat is echt een zeldzaamheid hier in Kenia, dat dat zo weinig gebeurd! Ik zit denk ik dus aardig goed. Wel wordt er onder de bevolking gesproken over verhogingen van de prijzen van voedsel ivm de droogte. Wat natuurlijk niet echt gunstig is, want er zijn zoveel arme mensen die nu al amper genoeg voedsel kunnen kopen.... We moeten het dus maar gewoon afwachten... Zow, en het begint me nu toch opeens weer te plensen!!!!! Cats and dogs!
- De volgende dag in het nieuws: Ivm het maistekort, wil de regering toestemming gaan geven om GM (Genetical Modified) mais/ maismeel te verkopen. Wel moet er duidelijk op de verpakking staan dat het GM Maismeel is.
- Er is een kat gered! De kat zat vast in een tv-antenne op het dak van een huis en er is iemand geweest die het beestje hoorde miauwen, zich niet bedacht heeft, het dak op geklommen is en het beestje bevrijd heeft!
- Er is een nieuw land in Afrika: Zuid Sudan! Overal in Zuid-Sudan wordt feest gevierd, want Zuid-Sudan is vanaf zaterdag onafhankelijk.
- Een vrouw van 170 kilo is 80 kilo afgevallen! Jaja, zelfs in Kenia, waar dik zijn een teken van rijkdom is en het echt als schoonheidsideaal gezien wordt, beseffen ze zich wel dat 170 kilo toch wel heel erg zwaar is... De vrouw is op dieet gegaan en is nu dus 80 kilo lichter!
- Ergens hier in Ukunda/Diani Beach woont een arme Mzungu (blanke) in een plaggenhutje! De (ik geloof Duitse) man is volgens het nieuws jaren geleden naar Kenia gekomen met bergen met geld, maar dit geld is allemaal gestolen door Keniaanse vrouwen. Nu is de man arm, woont in een plaggenhutje en moet bedelen om geld voor voedsel. Aldus het nieuws.... Het verhaal hier in Ukunda/Diani Beach is ietsje anders. De man is een dronkaard die niet goed met zijn Keniaanse vrouw omgaat en het geld dat hij heeft/had verbrast aan alcohol en andere vrouwen dan zijn vrouw.
- Er is een rechtzaak gaande in Den Haag tegen wat belangrijke mensen hier in Kenia. Zodra hier ook maar een klein beetje nieuws over is, wordt dit zo ongeveer live uitgezonden. Ik word dus veel herinnerd aan Den Haag ;)
- Er is een man die een verlengsnoer gemaakt van hout heeft uitgevonden. Hij gebruikt enkel materialen die voorhanden liggen om het verlengsnoer (met de hand) te maken. Ik ben benieuwd wat de brandweer in Nederland daarvan zou vinden....

• 15 Juli 2011 - 13:38

Lineke Van Der Velde:

nou we zijn weer helemaal op de hoogte van het"afrikaanse wereldnieuws"..........
    groetjes uit Dordt xx

• 08 Augustus 2011 - 14:07

Margreet Meuleman:

Hee Marriette,

eindelijk heb ik je gevonden op je blog! Ik ben ondertussen weer in Nederland, getrouwd en gelukkig!
    Leuk om te lezen dat je daar je draai gevonden hebt en lekker aan het werk bent.
    Fijne tijd verder!

Groetjes van Margreet (van de heenreis)