Wist je dat? - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu Wist je dat? - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu

Wist je dat?

Door: Marriette

Blijf op de hoogte en volg Marriëtte

29 Juni 2011 | Kenia, Ukunda

Wist je dat...
- ik hier nu bijna 2 maanden zit en nog geen één keer gedacht heb, "ik wil naar huis?"
- ik mijn vriendinnetjes en familie wel af en toe mis, maar dan vooral graag zou willen dat ze hierheen zouden komen, zodat ik alles hier kon laten zien?
- ik van de week voor het eerst een boodschap heb gedaan in het Kiswahili?
- de man achter mij direct dacht dat ik vloeiend Kiswahili sprak, dus een heel verhaal tegen me begon?
- ik vanochtend echt geen puf had mn bed uit te komen, het toch maar gedaan heb, en daar later spijt van had? (maandag 20 juni)
- Ik dus vandaag niet logisch kon nadenken, ruzie had met mijn laptop, anderhalf uur in het internetcafé heb gezeten met mijn niet werkende laptop, die vervolgens ook nog eens geen batterij meer had, en de oplader besloot vandaag ook maar niet meer te gaan werken, en als klap op de vuurpijl verzwikte ik mijn enkel bij het uit de matatu stappen
- ik toch best wel verbrand ben gisteren op de boot bij Wasini Island?
- ik nog geen post ontvangen heb?
- ik (net als in Australië) nog het meeste de Nederlandse kaas mis?
- ze hier bij Nakumatt ook zogenaamd Nederlandse kaas verkopen, maar die niet te eten is?
- Ik nu al 5 keer bij Kebene ben geweest en me er helemaal thuisvoel?
- ik met 6 kinderen van Kebene naar The Day of the African Child ben geweest in Mombasa?
- de kinderen daar samen met de andere kinderen van de weeshuizen in dit district hun gedicht hebben opgedragen?
- ze dit erg goed gedaan hebben, en ik me erg trots voelde?
- ik op deze dag ook mijn allereerste lijmsnuiver ooit heb ontmoet?
- ik hem niet in de buurt van de kinderen wilde hebben, dus hem wegstuurde toen hij mij om brood vroeg?
- dit me een heel naar gevoel gaf?
- de kinderen van Kebene echt schatjes zijn?
- ze alleen niet zo goed omgaan met wondjes terwijl het hier natuurlijk superstoffig is, waardoor veel kleine wondjes, grote ontstekingen worden?
- ik bij gebrek aan pleister dus maar gaasjes aan het plakken ben na het schoonmaken van de wonden?
- ik zaterdag voor het eerst gesport heb in de zon?
- dit een potje volleyballen met de kids van Kebene was en mijn team gewonnen heeft?
- dit niet door mijn volleybalkunsten kwam?
- Bimba en ik vorige week woensdag een stukje zijn wezen varen over Congoriver?
- we het erg naar ons zin hadden, terwijl 2 mannen voor ons roeiden?
- ik daarna illegaal een pizza heb gegeten bij een zeker hotel?
- askari's altijd om te kopen zijn?
- Keniaanse moslims en christenen echt vreedzaam met elkaar omgaan?
- Nederland daar nog wel wat van kan leren?
- kinderen op de Rainbow4kids school liever les in Social Studies hebben dan pauze?
- een motorbike niet het meest optimale vervoer is als het keihard begint te hozen?
- ik vanmorgen dus zeiknat op de school aankwam?
- het regenseizoen dus nog niet voorbij is?
- een vergadering op school gewoon tijdens lestijd gebeurd?
- de leerlingen zichzelf dan gewoon 2 uur lang moeten vermaken in de klas?
- HIV hier een vak op school is?
- de leerlingen op school preventief medicatie kregen van de leerkrachten tegen Bilharzia?
- ze hier heel erg ziek van werden en de 1 na de ander over moest geven?
- er dus overal door de school heen hoopjes zand lagen na de lunch?
- de leerlingen dus vanaf nu nooit meer preventieve medicatie willen slikken?
- je medicatie ook gewoon zonder recept bij de pharmacy kan kopen?
- Kenianen elkaar altijd een hand geven als ze elkaar begroeten?
- Keniaanse televisieprogramma's echt heel slecht zijn?
- Kenianen verslaafd zijn aan het nieuws?
- zodra het tijd is voor het nieuws de tv hard aangaat en iedereen kijkt en luistert?
- Den Haag erg beroemd is in Kenia?
- dit komt door de international tribunal court?
- Kenianen grappen maken als "ik stuur je naar Den Haag hoor!"tegen elkaar als ze iets fout doen
- er in het noorden van Kenia al 5 Masai overleden zijn door voedseltekort?
- het nieuws voor de rest vooral gaat over de rechtzaken tegen de ministers die geld hebben gestolen?
- corruptie ook echt een hot-item voor het nieuws is?
- als kinderen "Jambo" zeggen tegen een volwassene dat eigenlijk helemaal niet respectvol is?
- alle kinderen in Ukunda en Diani "Jambo" zeggen tegen toeristen, omdat dat het enige is dat toeristen kennen?
- dat het voor kinderen erg wennen is, dat ik niet reageer op "Jambo" maar wel op "Shikamoo" (weet eigenlijk niet hoe je het schrijft...), wat wel respectvol naar volwassenen is?
- dat ik ook al verschillende kinderen heb uitgelegd dat "Jambo, sweets!" erg onbeschofd is, omdat je niet zomaar om snoep vraagt aan vreemde mensen?
- het de kinderen helaas door hun ouders wordt aangeleerd?
- ik volgende week dinsdag begin met lesgeven op de Rainbow4kids school?
- ik 's ochtends 3 keer een groepje zwakkere leerlingen uit klas 4, 5 en 6 meeneem om hen apart wiskunde te geven?
- ik 's middags met 3 leerlingen uit klas 3 ga oefenen met lezen?
- ik nu dus de lesboeken thuis heb liggen om mijn lessen voor te bereiden?
- ik dit 7 jaar geleden voor het laatst gedaan heb?
- ik dit dus best wel spannend vind?
- ik tegenwoordig regelmatig om 6.00 uur naast mijn bed sta, zodat ik op tijd op de school ben?
- het zelfs zo is dat ik het niet eens zo erg vind?
- zelfs de koude douche die ik dan neem, en echt heel erg koud is op dat tijdstip, mijn dag niet kan verpesten?
- ik na een dag op de school vaak ook al 's avonds om 21.30 uur in mijn bed lig?
- dit voor mij echt heel bijzondere tijden zijn?
- ik vind dat ik nu wel genoeg wist je datjes geschreven heb?
- ik er nu dus mee ga stoppen?
- ik iedereen nog een fijne dag wil wensen en tot snel?

  • 29 Juni 2011 - 13:57

    Liesbeth D:

    Wist je dat:
    -Je gelukkig je eerste poststuk van de stam inmiddels ontvangen hebt?
    -Ik deze op de post heb gedaan de dag nadat je je adres op waarbenjij had gezet?
    -Ik je veel succes wens met je eerste lessen?
    -Onze kleine je dat denk ik ook wenst, want hij begint nu 'hard' te trappen?
    -Mijn buik afgelopen 2 weken explosief gegroeid is?
    -Ik je graag op zou komen zoeken, maar liever niet buiten Europa ga nu?
    -Ik je een heel dikke knuffel wil geven?
    Liefs, Lies

  • 29 Juni 2011 - 14:55

    Sylvia GB-Kouwenberg:

    He meid,

    Eindelijk, maar dan ook echt ein-de-lijk kan ik je verslagen lezen. Op de 1 of andere manier liep de boel elke keer vast.. De brief die ik net aan jou heb geschreven, doe ik maar eventjes overnieuw. Wedden dat in je verslag alle antwoorden staan op mijn vragen die ik heb? haha. Ik zal wel eventjes bezig zijn, maar ik ga je hele verslag lezen. En dan komt er een andere brief jouw kant op.

    Nou meid: geniet van alles en respect hoor!
    x Sylvia

  • 30 Juni 2011 - 08:55

    Hetty Denoude:

    ik vind dat je zo mooi kunt vertellen wat er met je gebeurt daar dat je haast wens dat je er ook bent het zijn prachtige verhalen hoor ik geniet er elke keer weer van ik mis je wel en denk aan je met veel liefs hetty doe - Bimba de groetjes en verder wens ik jullie nog een hele fijne tijd daar

  • 01 Juli 2011 - 16:19

    Lineke Van Der Velde:

    hoi Marriette,

    wat enig weer te lezen dat het allemaal zo goed gaat met jullie!!!!! fijn hoor dat je helemaal je draai gevonden hebt daar .... wens je in elk geval nog een hele mooie tijd toe.
    liefs van hier voor jullie xx lineke

  • 04 Juli 2011 - 11:15

    Astrid:

    wist je dat...
    -ik weer eens op toernooi ben geweest.
    -dat ik eindelijk weer eens lekker gezoend heb.
    -dat ik ook nog even een andere vent ga opsporen via haleluja internet
    -dat ik je over mijn zoektocht op de hoogte zal houden

    liefs astrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Ukunda

Kenia

Mijn laatste 2 weken in Kenia.

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2011

Mijn laatste weekje in Kenia

28 Oktober 2011

Terug naar Mombasa/Ukunda!

28 Oktober 2011

Kisumu

18 Oktober 2011

Mfangano Island

18 Oktober 2011

Tanzania (vervolg)
Marriëtte

Jambo! Karibu sana! Vanaf april 2012 woon ik in Ukunda, Kenia. 27 april 2012 ben ik ook getrouwd met Bimba Nyiro Ngome en sinds 26 november 2012 trotse moeder van Lisa Maria Ngome en vanaf 3december 2018 moeder van Krosta Jola Ngome. In de jaren ertussenin hebben we ons gezin uitgebreiddoor het zoontje van mijn zwager in huis te nemen, Fahim of hoe we hem ook wel noemen, Masonko. En ook Saumu, de dochter van mn schoonzus woont voorlopig bij ons. Ik heb in het verleden regelmatig een blog geschreven over mijn belevenissen hier in Kenia om vrienden en familie op de hoogte te houden van al mijn belevenissen en ervaringen. Ik hoop dit in de toekomst ook weer wat vaker te gaan doen. Het lijkt me leuk af en toe ook wat van jullie te horen. Dus laat gerust een berichtje achter! Kwaheri!

Actief sinds 16 Jan. 2011
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 66345

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Kenia

09 April 2012 - 30 November -0001

New life in Kenya

Landen bezocht: