Mijn eerste dag living with the locals - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu Mijn eerste dag living with the locals - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dag living with the locals

Door: marriettevandervelde

Blijf op de hoogte en volg Marriëtte

04 Mei 2011 | Kenia, Ukunda

1-5-2011
Na een goede nacht slapen vanochtend om 9.00 uur mijn bed maar eens uit. Ontbeten met ontbijtkoek die ik meegenomen had uit Nederland. 2 van Bimba's broertjes kwamen ook even langs en ik hoorde ze zeggen dat ze nog moesten ontbijten. Ik bood ze dus ook ontbijtkoek aan. Ze gingen in de andere kamer zitten en deden heel lang over het opeten van de ontbijtkoek. Ik dacht dus dat ze het misschien niet lustten. Wat bleek, normaal aten ze alleen als hun andere broertje er ook bij was, maar ze wilden niet onbeleefd zijn tegenover mij. Ik moet echt nog veel leren!
Na dit ontbijt zijn Bimba en ik maar eens op weg gegaan naar de bank en naar de supermarkt. Natuurlijk met de matatu. Daar hebben we ons kooktoestel gekocht wat we vanavond direct gaan uitproberen. Bimba kookte nooit zelf, maar ik wil wel zelf koken, dus die moest gewoon maar even aangeschaft worden. ;) Verder nog wat fruit en yoghurt, brood en pindakaas gehaald, want zulke Europese producten heb ik af en toe natuurlijk ook gewoon nodig ;)
Vervolgens met 2 dozen, een grote plastic tas en een grote fles water de matatu weer in. Iedereen helpt je, pakt je spullen aan, zet ze voor je weg. Vervolgens bij het eindpunt uitgestapt om op zoek te gaan naar nog een matatu die ons verder bracht. Hoppa 2 jongens pakken alle spullen aan, steken met je over, laten elke matatu die voorbij komt voor je stoppen, kiezen de matatu uit die nog ruimte genoeg heeft voor alle spullen + wijzelf, zetten er alles voor je in en dan geeft Bimba ze snel nog even 20 shilling voor hun hulp (ongeveer 20 cent). Wat een land he...
Terug bij de kamer voelde ik me niet zo lekker. Na wat antibiotica, veel drinken, een douche (nou ja, een bak water waaruit je bakjes water over jezelf heengooit) en even op bed liggen, voelde ik me gelukkig al snel weer wat beter, dus konden we nog even de village ingaan voor de laatste boodschappen, even gedag zeggen bij wat bekenden van Bimba, in het internetcafé enz. We hebben onder andere wat vlees gekocht. Ik ben heel benieuwd of ik er niet ziek van ga worden.... Hahahaha. Er hing vlees aan haken boven de toonbank, maar Bimba vroeg om gekoeld vlees. Er werd een hele poot (rund) uit de vrieskist getrokken. Deze werd op een boomstronk gelegd welke vol zat met vliegen en er niet echt schoon uitzag. Vervolgens werd er een lap vlees afgesneden en in een plastic zakje gedaan. Dit plastic zakje ligt nu een paar uur in de warme kamer, maar ik moet zeggen, het vlees voelt nog koel aan. Ben benieuwd hoe het straks smaakt. Het wordt gewoon een maaltijdje van rijst, met rundvlees, tomaat, uitje, wortel en spinazie... Geen idee hoe het gaat smaken...
Vanmiddag trouwens ook even een Keniaanse sim-kaart gekocht, dus vanaf nu ben ik bereikbaar op +25471169575
Wat betreft de post (als je een kaartje wil sturen ofzo)... We gaan morgen of overmorgen ofzo kijken of we hier in Ukunda een postbox kunnen krijgen. Ze werken hier namelijk niet met adressen en postbodes enz. Zodra ik meer hierover weet, laat ik het jullie weten!
Nu is Bimba de pannen aan het afwassen die we gekocht hebben, dus ik denk dat ik maar eens moet gaan beginnen met het voorbereiden van de rest van het eten.
2 dagen later schrijf ik maar eens even over hoe deze avond afgelopen is. Bimba's oudste 2 broers kwamen naar ons toe en bleken mee te eten. Zij hielpen meteen met de voorbereidingen voor het eten, dus binnen no-time was alles gesneden en klaar om gekookt te worden. Ik was natuurlijk wel een beetje zenuwachtig, want nu had ik opeens 3 Kenianen die gingen bepalen of ik wel of niet lekker kon koken en ik ging gewoon een prutje (improvisatie) maken, met de ingrediënten die ik had. Toen het eten lekker stond te pruttelen hebben we de film "The white masai" aangezet. Al meteen leken de jongens van alles te herkennen. Ze spraken Swahili, maar ik hoorde namen als Mombasa, ferry en Nairobi voorbijkomen wanneer het verhaal zich inderdaad daar afspeelde. Ondertussen was het eten klaar, dus werden de pannen allemaal op de grond neergezet en omdat we niet zoveel borden hadden, deelden we 2 borden met zijn vieren. Ik vol spanning afwachten tot ze iets zouden zeggen, maar ze waren gewoon maar aan het eten. Dus ik maar aan Bimba gevraagd of ze het wel lekker vonden. Hij vroeg het aan ze en ze vonden het erg lekker zeiden ze. Daarna was het weer stil.... Een paar minuten later was hun bord leeg en schepten ze nogmaals op. Ze vonden het dus echt lekker! ;)
Na het eten werd alles netjes door de jongens naar de andere kamer gebracht, de vloer werd aan geveegd met de bezem (een bos takjes, waarmee je voorovergebogen de grond schoonveegt) en er werd nog even gedweild. Daarna dronken we nog even een kopje rooibosthee met een stroopwafel, die ik meegenomen had vanuit Nederland. Helaas voor de jongens geen suiker, want in de suikerpot zaten megamieren. Ondertussen draaide de film gewoon nog verder. Best een gezellige boel dus. Na de thee werden de jongens door Bimba naar huis gestuurd. Nog even gedoucht en toen lekker mn bedje in. Het was weer een mooie dag geweest hier in Ukunda, Kenia.

  • 04 Mei 2011 - 16:09

    Marjolein:

    wat leuk om je verhaal te lezen en wat is iedereen gastvrij! Grappig dat die broers na het eten de grond ook nog gingen vegen én dweilen.
    Ik vind het knap van je dat je een lekkere improvisatie hebt gemaakt van die spannende ingrediënten. Kan me voorstellen dat je een beetje zenuwachtig was.

    Zo te lezen geniet je enorm! Fijn. Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    xxx!

  • 04 Mei 2011 - 17:34

    Jeanne:

    Klinkt goed marriet!!! Ik ben heeeeel benieuwd naar de foto's :-)

    hmmm echt jaloers ik wou dat ik tijd en geld enz had dan was ik na dit verhaal meteen naar je toe gekomen!

    knuffel

  • 04 Mei 2011 - 19:32

    Lineke:

    Ik heb genoten van het lezen van je verslag en wat heerlijk dat alles zo lekker loopt :). Zo leuk al die andere gewoonten - ik zie hier je broertjes nog niet vegen en dweilen na het eten ... ha,ha.

  • 04 Mei 2011 - 19:32

    Esther:

    Hey Marriette, wat gaaf allemaal en leuk om te lezen!! Nou geniet lekker! we spreken later.

    Ps mn moeder en stief vader gaan naar afrika. 25 dagen dus als je nog tips hebt!

    Groetjes Esther

  • 04 Mei 2011 - 19:34

    Lineke:

    ..... en natuurlijk ook nog liefs van hier voor jou en Bimba - ( bericht ging net beetje te vlug weg).

    XX

  • 04 Mei 2011 - 20:59

    Lily:

    Zo, dat ziet er allemaal heel gelukkig uit! Mooi zo!
    Maar wie zijn nu eigenlijk die hummeltjes op de foto? Ik heb steeds gedacht dat dat kinderen van Bimba waren, maar nu schrijf je er niets over....
    En hoe is het weer daar (ja ik weet het, eigenlijk altijd rond de 25 graden??)
    Veel Plezier (en wanneer ga je aan het werk trouwens??)
    uit een ook mooi Nederland
    dikke zoenen

  • 05 Mei 2011 - 08:25

    Hetty Den Oude:

    Zo, dat ziet er allemaal heel gelukkig uit! Mooi zo!
    Maar wie zijn nu eigenlijk die hummeltjes op de foto? Ik heb steeds gedacht dat dat kinderen van Bimba waren, maar nu schrijf je er niets over....
    En hoe is het weer daar (ja ik weet het, eigenlijk altijd rond de 25 graden??)
    Veel Plezier (en wanneer ga je aan het werk trouwens??)
    uit een ook mooi Nederland
    met veel liefs hetty

  • 05 Mei 2011 - 15:11

    Marriet:

    Fijn dat je t zo naar je zin hebt!
    xxx

  • 05 Mei 2011 - 15:11

    Liesbeth D:

    Haha, zet ik Marriet ipv Liesbeth in de afz van het bericht.

  • 06 Mei 2011 - 11:45

    Erica:

    Hoi Jette,

    Klinkt alsof je het prima naar je zin hebt! Houden zo!!!

    Veel liefs!

  • 06 Mei 2011 - 21:24

    Astrid:

    Als je die mannen ook nog even leert koken ben je helemaal onder de panne!!

  • 11 Mei 2011 - 13:35

    Marieke D.:

    Klinkt goed jet.... gezellige boel daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Ukunda

Kenia

Mijn laatste 2 weken in Kenia.

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2011

Mijn laatste weekje in Kenia

28 Oktober 2011

Terug naar Mombasa/Ukunda!

28 Oktober 2011

Kisumu

18 Oktober 2011

Mfangano Island

18 Oktober 2011

Tanzania (vervolg)
Marriëtte

Jambo! Karibu sana! Vanaf april 2012 woon ik in Ukunda, Kenia. 27 april 2012 ben ik ook getrouwd met Bimba Nyiro Ngome en sinds 26 november 2012 trotse moeder van Lisa Maria Ngome en vanaf 3december 2018 moeder van Krosta Jola Ngome. In de jaren ertussenin hebben we ons gezin uitgebreiddoor het zoontje van mijn zwager in huis te nemen, Fahim of hoe we hem ook wel noemen, Masonko. En ook Saumu, de dochter van mn schoonzus woont voorlopig bij ons. Ik heb in het verleden regelmatig een blog geschreven over mijn belevenissen hier in Kenia om vrienden en familie op de hoogte te houden van al mijn belevenissen en ervaringen. Ik hoop dit in de toekomst ook weer wat vaker te gaan doen. Het lijkt me leuk af en toe ook wat van jullie te horen. Dus laat gerust een berichtje achter! Kwaheri!

Actief sinds 16 Jan. 2011
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 66389

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Kenia

09 April 2012 - 30 November -0001

New life in Kenya

Landen bezocht: