Tegenvallers - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu Tegenvallers - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu

Tegenvallers

Door: Marriette

Blijf op de hoogte en volg Marriëtte

21 Mei 2012 | Kenia, Ukunda

Wie mijn facebook de laatste tijd een beetje in de gaten gehouden heeft, heeft misschien gemerkt dat het leven in Kenia me momenteel niet geheel meezit. Natuurlijk ben ik blij om samen met Bimba te zijn, ben ik blij dat we getrouwd zijn en kijk ik enorm uit naar de geboorte van onze kleine. Maar daarbij komen ook een hele hoop zorgen om de hoek kijken.
Één van de grootste zorgen op dit moment is het huis waar wij op dit moment leven. Wij huren een double room in een huis met 8 huurders. 8 Huurders, betekent 8 doublerooms waar behalve wij voornamelijk gezinnen met 4 kinderen of meer in leven. Om even een voorstelling van ons huis te maken voor degenen die zich daar echt niets bij voor kunnen stellen, zal ik even uitleggen hoe het huis in elkaar steekt. Ik hoop dat ik dat duidelijk kan. Stel je voor, een groot huis met een metalen deur als toegang. Als je deze opent, kom je terecht in een gangetje zonder dak. Links en rechts zie je deuren. Achter elke deur bevinden zich 2 kamers van ongeveer 4 bij 4 meter, genaamd double room. Elke deur is dus de toegang tot zo'n double room. Aan de linkerkant bevinden zich 5 deuren, waarvan de middelste van ons is. Aan de rechterkant bevinden zich 3 deuren en daarna een open ruimte waar achter in de hoek een grote bak staat waar men het afval in verzameld. De bak is overvol en het afval is door de bewoners gewoon ernaast gezet/gegooid. Tegenover de afvalbak bevinden zich 2 hokjes (met deur) waar een gat in de grond dienst doet als toilet. Er zitten wat vage bruine strepen aan de wanden, waar ik niet van wil weten wat het is. Daarnaast stinkt het er altijd, aangezien de bewoners zich niet aan het schoonmaakschema houden en de toiletten dus maar 3 keer per week goed schoongemaakt worden (terwijl er dus zoveel mensen in dit huis wonen). 's Avonds komt er regelmatig een kakkerlak uit het toilet kruipen. Dit is helaas niet te voorkomen bij dit soort toiletten, heb ik gemerkt in ons vorige huis, waar wij ons eigen toilet hadden en ik me elke dag kapot poetste om het schoon te houden en regelmatig insectenspray spoot. Sinds enkele dagen is 1 toilet verstopt en wordt dus niet meer gebruikt. Niemand die zich daar druk om maakt. Men gebruikt gewoon het andere toilet.
Naast de 2 toiletten bevinden zich 2 hokjes waar een afvoer in een hoekje zit. Dit zijn de douches. Je neemt als je gaat douchen een teil met water en een bakje mee. Het bakje gebruik je om het water over je heen te gooien. 2 Weken nadat ik in Kenia gearriveerd was, is ook de afvoer van 1 van deze douches verstopt geraakt. Deze douche wordt sindsdien al niet meer gebruikt.
3 weken geleden is bovendien de lamp bij de douches en toiletten stukgegaan. De vorige lamp die erin zat is door Bimba gekocht en erin gedaan, dus wachten wij nu tot iemand anders dit doet. Elke avond gaan wij naar het toilet en douchen wij dus bij het licht van een zaklamp.
In het gezamelijke, niet overdekte gangetje wordt overdag hard gewerkt. Men doet de afwas, wast er hun kleding met de hand en er hangen lange drooglijnen van begin tot eind om de was te laten drogen. 's Ochtends vroeg worden de jongste kinderen naar buiten gestuurd om hun eerste plas te doen. En dan bedoel ik dus niet buiten buiten, maar dus naar dat gangetje. Vanaf hun deur plassen ze gewoon op de grond. Hygiëne is hier dus ver te zoeken.
Maar hygiëne is niet de enige reden waarom we hier niet meer willen wonen. 's Ochtends om 6.30 uur gaat hier bij de buren de eerste tv aan. Gedurende de dag hoor je 3 tv's door elkaar heen blèren (ja echt blèren, want zachtjes zetten ze hem niet, en aangezien er geen glas in de ramen zit, hoor je alles), en 2 kamers verderop woont een groot gezin wat het nodig vindt de hele dag muziek te draaien op standje Shakatak (een discotheek in Diani). Vaak lig ik om 21.00 uur al in bed, maar wordt ik om 23 uur wakker om even naar de wc te gaan, dan staat er meestal nog wel een tv te blèren. Gelukkig slaap ik er 's avonds doorheen, maar dat komt volgens mij voornamelijk omdat ik dan zo moe ben van de hele dag herrie aan mijn hoofd dat mijn vermoeidheid het wint. Regelmatig valt hier de stroom uit voor een half uurtje tot een halve dag. En waar anderen hopen dat de stroom snel weer terug komt, hoop ik dat ie lekker uitblijft. Zo ook nu! We hebben al iets van 3 uur geen stroom, dus ik heb al ongeveer 3 uur rust aan mijn hoofd! Heerlijk!
Omdat we in dit huis dus echt niet tevreden zijn en ik hier ons kindje ook echt niet wil laten opgroeien zijn we al een tijdje bezig om een andere plek te vinden. We hebben al heel wat kilometers afgelopen op zoek naar een andere doubleroom, maar tot nu toe nog geen geluk gehad. We dachten een ontzettend mooi plekkie gevonden te hebben. Vlakbij waar we nu zitten werd een huis gebouwd met daaraan 3 single en 1 double room die verhuurd zouden worden. We waren wezen kijken en het zag er mooi uit. De prijs zou iets hoger uitvallen dan hier, maar ja, dat hadden we er graag voor over, als we daar met zoveel minder mensen in een schoon, nieuw huis konden wonen. We spraken met de eigenaar en gaven aan dat we zeker geinteresseerd waren en vroegen wanneer we erin zouden kunnen. Hij gaf aan dat ze het nog moesten afmaken, maar dat het misschien volgende week wel klaar zou zijn. Elke week gingen wij dus even kijken of belden we even om te vragen hoever het was. Vervolgens kregen we na ruim een maand over de telefoon te horen dat de eigenaar de double room al aan iemand anders beloofd had, dus dat wij er helaas niet in konden. Toen we erheen gingen om verhaal te halen, zei hij de double room echt niet aan ons te kunnen geven. Die ander was nu eenmaal eerder geweest. Maar hij kon ons wel 2 single rooms geven voor dezelfde prijs als de doubleroom. Het enige nadeel was dan dus dat je geen deur tussen de 2 kamers had, maar 2 verschillende toegangen, maar nog steeds had het alle andere voordelen. Dus na even denken gaven we aan dat te willen doen. We vroegen of we er dan echt vanuit konden gaan dat we deze kamers zouden krijgen. De eigenaar beloofde dat hij de kamers voor ons zou houden. Hij zou de volgende dag nog de mannen bellen die het gaas voor de ramen moesten plaatsen, dan zou alles nu echt binnen een paar dagen klaar zijn en konden we verhuizen. We vroegen hem nogmaals of hij het echt beloofde dat wij deze kamers zouden krijgen en weer beloofde hij het. 2 dagen later belden wij hem om te vragen of de ramen geplaatst waren en of we konden verhuizen. We kregen als antwoord dat hij voor ons de kamer al aan iemand anders beloofd had, dus dat we er niet in konden. Ik was zo boos en teleurgesteld! We zeiden dat hij dit verhaal maar lekker tegen die andere mensen op moest hangen, want hij had het ons echt beloofd en kon dit echt niet maken. Hij zei dat dat niet meer kon, want die mensen waren daar al aan het intrekken. Later die dag ben ik er langs gelopen en zag dat de ramen nog niet klaar waren en er nog niemand in de kamers was getrokken. Alles stond er nog hetzelfde bij als eerder die week. Wat een leugenaar die vent! De volgende dag zijn we dus op zoek gegaan naar andere double rooms. Anderhalve maand voor niets verspeeld aan dit huis, ervanuitgaand dat we dus iets hadden gevonden.... :(
Tot nu toe hebben we nog niets anders gevonden, maar Bimba is vanochtend wel wezen kijken bij verschillende plekkies en heeft misschien iets anders leuk gevonden. We gaan er straks samen even kijken. Ik hoop zo dat het was is!

Nou, we zijn er geweest. Het is een erg leuk plekkie, op een terreintje met muur en gate en nog meer kleine huisjes, maarrrrrr.... Het is te klein. Het bestaat uit 1 kamer met klein keukenblokje en douche en (gewoon) toilet voor onszelf. Allemaal natuurlijk verouderd en half verrot, maar dat vindt je bijna niet anders hier. Maar de kamer zal niet al onze meubels kunnen huisvesten. Bimba heeft eigenlijk ook gewoon teveel banken en te weinig kasten... Eigenlijk is dat het enige probleem, want verder is het wel een erg leuk plekkie dus...
We besloten erna nog ergens anders te gaan kijken. We belden de eigenaar en hoorde dat hij nog een ander huisje had met 2 kamers, dus gingen we daarheen om te kijken. We zijn uiteindelijk zonder binnen te kijken weer weggegaan, want de prijs bleek 6000 KES te zijn en dat kunnen we niet opbrengen van Bimba's salaris. Hij verdient maar 5000KES per maand! (zonder fooi e.d. maar ja, we moeten ook nog eten enz.) De man zei nog wel dat we het anders wel voor 5000KES per maand mochten huren, en dan als ik ook een baan had, konden we doorverhuizen naar het huisje ernaast dat nog een extra slaapkamer had en 8000KES was.
Moe en teleurgesteld kwamen we weer thuis. Weer niets gevonden. Bimba had ondertussen echt overal gezocht waar we konden bedenken dat we iets zouden kunnen vinden en het was dus allemaal op niets uitgelopen. Ondertussen komt juni dichterbij en zouden we dus uit deze double room moeten. We hebben namelijk voor de maand mei niet meer betaald ivm de borg die je vooraf betaald. Je laatste maand hoef je dan niet meer te betalen. Thuis aangekomen ging ik toch weer twijfelen over het laatste huis waar we geweest waren. Als we het inderdaad voor 5000KES konden huren en ik mijn laatste geld gebruikte voor eten enz. dan kwamen we misschien de eerste maanden wel door en dan zou het laagseizoen voorbij zijn en zou Bimba weer meer fooi krijgen en zou ik misschien toch een baan gevonden hebben, en.... Uiteindelijk besloot ik dat ik toch de binnenkant van het huis wilde bekijken en daarna pas een beslissing wilde maken. De volgende dag ben ik naar het huis gegaan en heb de binnenkant bekeken. De slaapkamer was erg klein en de woonkamer nog kleiner. Door alle deuren, keuken enz, was er in de woonkamer eigenlijk niet eens plek voor 1 van onze grote banken. Dit huis was zeker geen 5000KES waard! Nee, dit werd 'm niet. Keus was dus snel gemaakt!
Nu zit ik toch weer te twijfelen over dat eerste huisje, waar we maar 1 kamer hadden, maar wel een grote en waar de prijs nog net in ons prijsklasse lag. Als we een oplossing bedenken waar we de helft van de banken kunnen stallen/bewaren, passen we hier prima in en hebben we echt een leuk plekkie. Oké het is 1 kamer, maar daar kunnen we vast wel wat van maken met een gordijn ofzo voor het bed. De prijs is goed en de locatie is ook heerlijk. Zelfs als ik later een baan in Mombasa zou vinden, zou dat vanaf hier gemakkelijker bereikbaar zijn dan waar we nu wonen. Ik denk dat ik de kamer maar eens ga opmeten, onze meubels maar eens ga opmeten en ga kijken wat we ermee kunnen...

Behalve ons huis hebben we nog wat tegenslagen gehad. Zo wist ik dat het moeilijk zou zijn om een baan te vinden hier in Kenia, maar blijkt dit allemaal nog even bemoeilijkt te worden door de onduidelijke regels op dit moment over vrouwen die met kenianen getrouwd zijn. Ik hoorde veel verschillende verhalen en werd echt geen wijs uit wat nu de regels zijn. Zelfs bij Immigration in Mombasa konden ze me niet helpen. Daar wisten ze het ook niet. Na een lange zoektocht op internet, een mail naar de Nederlandse Ambassade, verschillende mensen gesproken te hebben en uiteindelijk bij een advocate terecht te zijn gekomen (de advocate van Rainbow4kids) heb ik gisteren enigszins duidelijkheid gekregen. Er is sinds vorig jaar a new constitution waarin staat dat wanneer een buitenlandse vrouw met een keniaan getrouwd is zij automatisch het Kenyan Citizenship krijgt en mag werken in Kenia. Het probleem is alleen dat voor de sectie Immigration de wetten en dus regels omtrent dit onderwerp nog niet geschreven zijn, en dit kan nog wel een paar jaar duren. Daardoor weet niemand dus een zinnig antwoord te geven op al mijn vragen. Volgens de advocate, die ik daarin wel vertrouw, is het dus goed dat ik een Dependant's Pass aangevraagd heb, omdat wat betreft mijn verblijf de oude regels nog zullen gelden, en ik dan dus de zekerheid heb dat ik hier mag blijven. Zij denkt dat ik als ik deze binnen heb, ik geen werkvergunning nodig heb om te mogen werken, dit weet ze bijna zeker, maar omdat ik dat toch echt helemaal zeker wil weten, gaat ze dat voor me uitzoeken en laat ze me het weten zodra ze het weet. Ik hoop echt snel antwoord te krijgen, want dan kan ik weer verder met mijn zoektocht naar een baan. Vorige week ben ik in Diani langs verschillende restaurants/lunchrooms gereden op zoek naar een baan. Ik vond een bar die momenteel helemaal verbouwd werd en waarvan ik hoorde dat ze binnenkort opengingen. De eigenaar, een Engelsman, vertelde me dat het een sportsbar & diner werd. De sportsbar zou verschillende grote schermen krijgen om (Engels) voetbal en andere sporten op te bekijken. Daarnaast zou een aparte bar komen waar de dames dan lekker konden lounchen met een cocktail of whatever en dan zou er buiten overdekt een restaurant komen. Met mijn ervaring zou hij me goed kunnen gebruiken voor het restaurant, dan kon hij zich bezig houden met de bar. Maarrrrr.... 2 dingen.... 1: werkvergunning. Het is een nieuwe zaak, net gerenoveerd, het geld is op. Er moet geld verdiend worden, dus hij kan geen 2000euro betalen voor een werkvergunning. 2: Of ik wist wat je hier in de horeca verdient, want dat is niet vergelijkbaar met Europa. (Ja, dat wist ik en dat was geen probleem, hij zou me zelfs meer bieden dan wat Bimba verdiend!) Maar ja, werkvergunning dus.... Als het inderdaad zo is als die advocaat zegt, kan ik dus teruggaan naar hem en vertellen dat ik die werkvergunning niet nodig heb! Dus ik hoop echt zsm antwoorden te krijgen! De sportsbar zal waarschijnlijk volgende week openen, de diner later, die moet nog afgemaakt worden.
Na deze bar, ben ik nog bij een soort lunchroom langsgeweest, ook gerund door een Engelsman. Deze vertelde mij dat hij momenteel op zondag en maandag gesloten is, maar binnenkort dan ook open wil gaan. Hij zou mij kunnen gebruiken voor deze 2 dagen, maar ja, ook weer werkvergunning. Maar altijd leuk dat er dus mensen zijn die me dus wel willen! (al zijn het er niet veel...)
Een hoop tegenvallers dus op dit moment, ook kleinere tegenvallers, zoals dat Bimba afgelopen zondag zijn trouwring verloren is tijdens het zwemmen in de zee :(
Maar we blijven doorgaan! Het is zwaar en het is absoluut niet leuk, maar opgeven daar doen we niet aan. Nog niet in ieder geval!


  • 25 Mei 2012 - 14:02

    Liesbeth D:

    En? Heb je de kamer al opgemeten? Gaat het passen? Kun je de banken niet verkopen ipv stallen omdat je er toch veel hebt? Kun je van het geld kasten kopen ;-)
    En heb je al wat van de advocate gehoord of lezen we dat in de volgende update?
    xxx

  • 25 Mei 2012 - 14:39

    Jeanne:

    `tjee wel heftig hoor allemaal! Ik volg je facebook wel en ik wist het wel maar als je het zo bij elkaar leest is het wel wat veel... Dapper hoe je toch positief blijft en door blijft gaan!

    Dikke knuffel,
    Jeanne

  • 25 Mei 2012 - 15:23

    Paul:

    Wat moet je met al die banken dan?! eentje is toch wel genoeg. En aan je verhalen te horen, vinden de mensen het daar niet erg om op de grond te zitten/slapen als ze op visite komen :P

    Lijkt wel studentenflat :P dat niemand zich aan het schoonmaakrooster houd haha..

    Sterkte!

  • 25 Mei 2012 - 19:35

    Natasja:

    ik hoop vooral dat je snel duidelijkheid heb over het werk! als je kan werken betekend dat ook meteen meer geld en dus meer keus qua huisje.... en ik kan me voorstellen dat de fooien in zo'n bar ook erg fijn zijn ;)

    maar vind het ook knap dat je het daar volhoudt, ik zou gillend gek worden!!!

    xxx natas

  • 26 Mei 2012 - 07:09

    Marjolein:

    Jee nu je het zo omschrijft hoe en met wie je woont is het erger dan ik had gedacht. met minimaal zijn 30en op 1 wc... en dan die koters in de gang. Bah wat een stinkboel inderdaad. Maar hopen inderdaad dat je snel die pas hebt en aan de gang kunt. Moet je baas met zo'n pas ook nog geld betalen om je in dienst te nemen?
    Maar geweldig hoe je de positieve spirit vasthoud! Het komt goed op welke weg dan ook.
    Knuf marjolein

  • 26 Mei 2012 - 11:06

    Janet Ndaiga Jansen:

    Hoi,
    Ik was even nieuwsgierig naar andere vrouwen in Kenia en kwam uit ibj jouw blog.
    Ik woon ook in Kenia en weet dat je met de dependants pass voor 500 euro een werkvergunning kan aanvragen. Ook kun je een vergunning voor 3 maanden aanvragen: die heeft veel minder restricties dan de andere en is sneller geregeld.
    Mocht je nog vragen hebben mag je me altijd mailen. Niet dat ik alle antwoorden heb, maar ik heb hier ook contact met iemand die expats helpt en zij weet veel van de regelgeving!
    janmir76@hotmail.com
    Groetjes
    Janet

  • 26 Mei 2012 - 20:21

    Lieve Jetje:

    Dat zijn idd wat tegenvallers wat knap dat je zo positief blijft meid petje af!
    Enne het blIjkt je mond open trekken ook niet helpt pffff beetje jammer.
    Maar wel fijn dat iedergeval mocht je werkvergunning hebben ecentueel aan de slag kan!

    Succes meid kop en idd miss wat banken verkopen en kasten ipv doen!

    Xxx van fam van velzen

  • 27 Mei 2012 - 05:50

    Lenie :

    Heel veel sterkte met alles. Ik hoop, dat jullie gauw een woonruimte zullen vinden. Veel succes met het zoeken naar werk en dat je naast al die vervelende ervaringen toch ook veel moois zult tegenkomen. Groetjes Lenie

  • 29 Mei 2012 - 11:50

    Astrid:

    Jeetje, pff
    heel veel succes en houd ons op de hoogte!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Ukunda

New life in Kenya

Recente Reisverslagen:

15 September 2016

De kippenboerderij

14 September 2016

Een maandje back to basic in Kaphingo

17 Juni 2016

De begrafenis

08 Juni 2016

Een heftige week

22 Mei 2016

Regen, Bidi Badu en Poes
Marriëtte

Jambo! Karibu sana! Vanaf april 2012 woon ik in Ukunda, Kenia. 27 april 2012 ben ik ook getrouwd met Bimba Nyiro Ngome en sinds 26 november 2012 trotse moeder van Lisa Maria Ngome en vanaf 3december 2018 moeder van Krosta Jola Ngome. In de jaren ertussenin hebben we ons gezin uitgebreiddoor het zoontje van mijn zwager in huis te nemen, Fahim of hoe we hem ook wel noemen, Masonko. En ook Saumu, de dochter van mn schoonzus woont voorlopig bij ons. Ik heb in het verleden regelmatig een blog geschreven over mijn belevenissen hier in Kenia om vrienden en familie op de hoogte te houden van al mijn belevenissen en ervaringen. Ik hoop dit in de toekomst ook weer wat vaker te gaan doen. Het lijkt me leuk af en toe ook wat van jullie te horen. Dus laat gerust een berichtje achter! Kwaheri!

Actief sinds 16 Jan. 2011
Verslag gelezen: 706
Totaal aantal bezoekers 66364

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Kenia

09 April 2012 - 30 November -0001

New life in Kenya

Landen bezocht: