Een paar daagjes uit met Vanessa en Mohdi - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu Een paar daagjes uit met Vanessa en Mohdi - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu

Een paar daagjes uit met Vanessa en Mohdi

Blijf op de hoogte en volg Marriëtte

15 Mei 2016 | Kenia, Mombassa

Nu Lisa naar school gaat zou je zeggen dat ik weer wat meer tijd heb voor van alles, maar op de één of andere manier zijn mijn dagen elke keer toch weer goed gevuld. Natuurlijk is Vanessa nog in het land, want errug gezellig is! We zijn samen een dagje naar Mombasa Old Town gegaan om wat te shoppen en Mohdi, onze vaste gids voor Fort Jesus en the Old Town eens gewoon gezellig te bezoeken. Helaas werkte het weer niet echt mee, dus vertrokken we later dan gewild en waren we uiteindelijk van shop naar shop aan het rennen om maar niet te nat te worden. Na het shoppen Mohdi gebeld en die kwam ons ophalen vanaf de Old Harbour. Hij heeft een mooi appartementje midden in de Old Town, tegenover Leven House met een balkon met prachtig uitzicht (zie foto’s) dat hij ook verhuurd aan evt. toeristen/gasten voor 4000sh per nacht. (ben je hierin geïnteresseerd, laat het me weten dan stuur ik je zijn contactgegevens ;) )
Mohdi ken ik al vanaf 2010. Toen Bimba mij meenam voor een dagje Mombasa was hij onze gids in fort Jesus en de Old Town. Officieel was hij nog geen gecertificeerde gids, hij deed op dat moment zijn praktijkexamen en er ging dus een observer/beoordeler mee. Hij deed het echt super en daarnaast is hij gewoon een supervrolijke, vriendelijke, behulpzame jongen die ook wel van een grapje houdt. Mohdi is geboren op Lamu Island, maar woont al van jongs af aan in de Old Town. Iedereen kent hem en hij kent iedereen. Natuurlijk perfect voor een veilige rondwandeling door de Old Town. Toen wij een jaar later terugkwamen naar Fort Jesus met vrienden, zagen we hem weer bij de ingang wachten op klanten om rond te leiden. Natuurlijk kozen we hem direct als gids en namen we direct zijn telefoonnummer zodat we hem in de toekomst ook konden bellen. Sindsdien hebben we hem nu enkele malen gezien en hij had ons dus al vaker uitgenodigd om eens een drankje bij hem thuis te komen doen, nu dus eindelijk eens gedaan.
Na wat foto’s van het prachtige uitzicht vanaf het balkon gemaakt te hebben, gingen we binnen in het gezellige zitje zitten. Muziekje erbij, hij had net wat te eten gehaald voor zichzelf, maar omdat wij ook nog niet gegeten hadden, werden er direct borden bijgepakt en deelden we het eten. Ondertussen begon het buiten weer enorm hard te regenen. Mohdi maakt voor ons ook een heerlijk kopje chai masala, keniaanse thee met melk en suiker en een lekkere kruidenmix. Na gezellig bijgekletst te hebben was het tijd weer op te stappen en richting huis te gaan. Het was een gezellige middag.
Een paar dagen later zijn we met Mohdi naar een plaatsje net onder Kilifi geweest, Takaungu. Dit is een plaatsje waar de mensen van de Mazrui-stam wonen. We aten er in een lokaal huisje heerlijke maharague na nazi (bonenschotel met kokosnootmelk) en chapati en wandelden er langs de rivier, langs een supermooi strandje waar de bloemen mooi in bloei stonden. Mohdi heeft hier ook een tijdje gewoond om samen met een vriend van hem een stuk land uit te zoeken wat die vriend gekocht heeft en nu aan het bebouwen is. Hij kende de omgeving dus ook goed en kon er veel over vertellen. Erg leuk om zo weer eens een nieuw stukje Kenia te zien, want ik was nog nooit hier aan de noordkust geweest. Ik moet zeker nog een keer terug om naar Kilifi te gaan. Daar hadden we nu helaas geen tijd meer voor, doordat we ’s ochtends weer pas laat hadden kunnen vertrekken door de regen.
Het waren weer mooie dagen!

• 15 Mei 2016 - 22:29

Liesbeth Demmenie:

Klinkt heerlijk en ziet er goed uit!