Hulp gevraagd voor mijn zwagers - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu Hulp gevraagd voor mijn zwagers - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu

Hulp gevraagd voor mijn zwagers

Door: Marriette

Blijf op de hoogte en volg Marriëtte

13 Juni 2012 | Kenia, Ukunda

Wij zoeken sponsors! Niet voor onszelf, maar voor 3 jongens die we graag een goede opleiding gunnen, namelijk Bimba’s broertjes.

Bimba heeft 3 broertjes die alle drie nog op school zitten. Al hun hele leven betaald Bimba voor hun opleidingen, omdat hun vader weigert om ook maar iets voor zijn zoons te doen. Zelf heeft Bimba ook alleen maar kunnen studeren, doordat zijn oom dit wel belangrijk vond en voor hem een opleiding betaald heeft.
Bimba’s broertjes wonen samen met hun moeder in een dorpje in the middel of nowhere op ongeveer een half uurtje van het centrum van Mariakani. Zijn vader en moeder zijn gescheiden en zijn moeder heeft geen baan. Zij proberen hun eigen mais en groenten te verbouwen, maar door tegenvallende regenseizoenen wil dit niet altijd goed lukken. Geld is er niet, behalve als Bimba ze wat stuurt, want zijn vader neemt, ook al heeft hij wel aardig wat geld, geen verantwoordelijkheden. Helaas zijn dit soort zaken hier in Kenia niet zo goed geregeld als in Nederland…
Al jarenlang gaat het weinige salaris dat Bimba dus krijgt, eigenlijk altijd grotendeels op aan het schoolgeld, de schooluniformen en de boeken van zijn broertjes. Nu ik hier met hem leef, er nog geen zicht is op een baan voor mij door de moeilijkheden met werkvergunning etc en er een baby op komst is, begint de educatie van zijn broertjes toch wel redelijk in gevaar te komen. We willen natuurlijk graag dat zij een goede opleiding krijgen en daardoor meer kansen in hun verdere leven hebben, maar op dit moment hebben wij hier niet het geld voor. Hoe graag we dit ook willen. Geen geld betekent ook niet toegelaten worden tot de lessen, dus kan het maar zo gebeuren dat ze binnenkort niet meer naar school kunnen. Dit willen we proberen te voorkomen en hebben daarom lang nagedacht wat we kunnen doen. We kwamen op het idee dat er misschien in Nederland/België mensen zijn die (een deel van) het schoolgeld voor één van de jongens op zich willen nemen. Een soort van sponsors willen worden. Daarom schrijven wij jullie deze brief.

We willen graag de 3 jongens aan jullie voorstellen en vertellen wat wat ons betreft het ideaalplaatje zou zijn voor hun opleiding en wat zij daarvoor nodig zouden hebben.

Allereerst is daar Popeye. Hij is een serieuze, gezonde jonge man van 22 jaar oud. Popeye zit momenteel in klas 2 van een openbare Middelbare School, 11 km van zijn dorp (middelbare school gaat t/m klas 4). Gedurende zijn leven zijn er heel wat momenten geweest dat hij niet naar school heeft kunnen gaan, omdat er geen geld was. Keniaanse kinderen gaan over het algemeen ook pas naar de basisschool wanneer de familie geld heeft het kind naar de basisschool te sturen en de kinderen beginnen dan gewoon in klas 1, ongeacht hoe oud ze zijn. Daarnaast heeft Popeye vorig jaar een jaar school gemist door een verwonding aan zijn been, waardoor hij de lange wandeling naar school niet kon maken. Vandaar dat Popeye dus pas in klas 2 van de middelbare school zit, terwijl hij 22 jaar is.
Dit schooljaar (gestart in januari) is Popeye weer naar school gegaan en hij werkt weer hard!

Popeye is erg ambitieus. Zijn droom is om later een ingenieur te worden en hij is bereid hier hard voor te werken. Om deze droom waar te maken zou het beter voor hem zijn om naar een Boarding School te gaan, dan om op de openbare Middelbare School te blijven. De openbare school heeft namelijk weinig middelen om hun leerlingen goed te begeleiden bij het leren en daarnaast maakt Popeye lange dagen door de lange wandelingen ‘s ochtend en ‘s avonds van en naar school, waardoor hij geen tijd en energie overhoudt thuis verder te studeren. Ook heeft hij in het dorp geen rustige plek waar hij kan leren. Een Boarding School zal hem alle rust en ruimte geven om hard te studeren en daarnaast hoef je je ook niet druk te maken over voedsel, zeep, enz, omdat dit allemaal bij de prijs inbegrepen zit. Zijn focus zou dan dus echt op zijn studie kunnen zijn. Het ideaalplaatje zou dus zijn hem naar een Boarding Secondary School te sturen, waarna hij evt. afhankelijk van zijn studieresultaten naar de University of Polytechnic Mombasa zou kunnen gaan om te studeren voor ingenieur.

Dan hebben we ook nog Alley, 18 jaar oud. Alley zit in klas 1 van de openbare Middelbare School en is een zeer goede leerling. Hij behoort tot de top 5 van zijn klas en werkt keihard om nog beter te worden. Alley weet nog niet precies wat voor vervolgopleiding hij wil gaan doen na de middelbare school, maar op dit moment denkt hij aan dingen als journalist, accountant of ingenieur. Hij heeft natuurlijk nog 3 jaar om een beslissing te maken, dus dat komt vast helemaal goed!

Vooral omdat hij zo’n verschrikkelijk goede leerlingen is zou een Boarding Secondary School voor hem echt perfect zijn. Hij zou dan echt alles uit zichzelf kunnen halen en waarschijnlijk daarna door kunnen naar de Universiteit.

Voor een jaar Boarding Secondary School (inclusief schoolgeld, boeken, schooluniform en boarding faciliteiten zoals slaapplaats, eten, drinken, etc) hebben beide jongens ongeveer €400 nodig, meestal in 3 termijnen betaald.
Zouden zij naar de openbare Middelbare School blijven gaan, waar ze nu op zitten, wat dus niet onze voorkeur zou hebben, dan zouden zij waarschijnlijk de helft van dit geld nodig hebben, maar dat is dus excl. Slaapplaats, eten, drinken, en de betere leermiddelen en dus kansen.

Tot slot hebben we dan nog Bimba’s jongste broertje, Macho, 13 jaar oud. Macho is een enthousiaste, actieve, sportieve leerling van klas 6 van de openbare Basisschool 6 km van zijn dorp.
Macho is een gemiddelde leerling, die het nog erg leuk vindt om te spelen, maar ook een goed leervermogen heeft. Over 2 jaar zal hij de Basisschool verlaten en richting een Middelbare School kunnen gaan. Wij denken dat voor hem het beste zou zijn niet nu in zijn laatste 2 jaar te veranderen van school, maar op deze school zijn KCPE (Kenyan Certificate of Primary Education) te behalen en daarna door te gaan naar een Boarding Secondary School zoals zijn twee oudere broers.

Zijn Openbare Basisschool kost ongeveer €65 per jaar, betaald in 3 termijnen. Dit omvat schoolgeld, boeken, schooluniform, examens etc.

Wil jij sponsor worden van één van deze jongens en ze daarmee betere kansen in hun leven geven, laat dat ons dan alsjeblieft weten! Je kan een email sturen naar marriettevdvelde@hotmail.com

Ik, Marriëtte, zal er persoonlijk zorg voor dragen dat het sponsorgeld op een goede manier besteed wordt, aan niets anders dan hun opleiding. Daarnaast zal ik proberen een nauw contact te onderhouden met de leerkrachten van de jongens, zodat ik jullie als sponsor zo goed mogelijk op de hoogte houden van hun vorderingen.

We hopen van jullie te horen!

Met vriendelijke groeten,
Bimba Nyiro Ngome
Marriëtte Ngome - van der Velde

• 14 Juni 2012 - 07:25

Berry Brons-Mans:

Hoi lievert.
    Wat een super plan. Ik doe mee? Zo helpen we Marriette s Familie en geven we de jongens een betere toekomst. Dikke knuffel Ber

• 18 Juni 2012 - 09:55

Rina Van Dijk:

Heel goed plan meid. Ik doe zeker mee!
    400 euro pp is natuurlijk een behoorlijk bedrag. Maar als iedereen die dit leest een kleine bijdrage doet, kom je er ook.
    Samen ben je sterk!! Het beste is de krachten te bundelen, dan blijven de bankkosten beduidend lager.
    Tot ziens in augustus, Rina