De vloek van de Dependants' pass - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu De vloek van de Dependants' pass - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marriëtte Velde - WaarBenJij.nu

De vloek van de Dependants' pass

Blijf op de hoogte en volg Marriëtte

17 September 2012 | Kenia, Ukunda

Een Dependants’ Pass verkrijgen in Kenia onmogelijk???

Het zou niet zo moeten zijn, maar voor mij lijkt het wel onmogelijk te zijn. Al sinds mei loopt mijn aanvraag en tot op heden heb ik hem nog steeds niet in handen!
Ter vergelijking: andere Nederlanders die getrouwd zijn met Kenianen vertellen mij de pas binnen 3 weken in handen te hebben gekregen….

Een Dependants’ pass is een soort van verblijfsvergunning. Ik word als het ware als afhankelijke van mijn man, Bimba, toegestaan hier in Kenia te mogen verblijven zonder toeristenvisum.

Nog eens het hele verhaal tot nu toe.

Na ons officiële huwelijk op 27 april heb ik direct alle papieren ingevuld voor de aanvraag, alle kopieën bijgevoegd en dit pakketje papiere op de post naar Immigration in Nairobi gedaan. Dependants’ passen worden namelijk alleen in Nairobi en niet in Mombasa verstrekt.
2 maanden later vind ik in mijn postbus in Ukunda een envelop met daarin een standaardbriefje dat mijn aanvraag 2 maanden daarvoor ontvangen is en nu in behandeling genomen zal worden. Voor verdere communicatie zal mijn postadres gebruikt worden.
Weer een maand later heb ik nog steeds niets gehoord, dus besluit ik naar Nairobi te gaan. Ondertussen heb ik contact met een Nederlandse die in Nairobi woont en daar in juni getrouwd is met een Keniaan. Zij had via een gepensioneerde Immigration Officer die bevriend is met haar schoonvader binnen een paar weken haar dependants’ pass geregeld en wil me wel in contact brengen met deze man.
Vol goede moed stap ik dus op de bus naar Nairobi. Ik mag ook nog eens bij haar logeren, dus dat is helemaal top!
Ik spreek de betreffende man, meneer W. direct op mijn eerste dag in Nairobi, betaal hem wat voor zijn diensten en hij gaat erachteraan. De volgende dag krijgen we een telefoontje, het R-nummer (dossier) wat wij hem gegeven hebben is onvindbaar in de archiefkasten of het nummer wel klopt. Nogmaals het nummer gegeven, maar helaas, het komt overeen met het nummer dat hij had, dus er zal toch nog even verder gezoekt moeten gaan worden.
Na een week is het dossier nog steeds niet boven tafel en besluiten we dat ik alle papieren van de aanvraag nogmaals gekopieerd en wel aan meneer W. overhandig en hij gaat kijken wat hij voor me kan doen. Ik besluit weer terug richting Ukunda te gaan, want dit gaat zeker nog 2 weken duren.
3 weken later bel ik meneer W. vanuit Ukunda op om te vragen of hij al meer informatie voor me heeft. Hij zal er weer eens achteraan vragen. Later word ik teruggebeld, het dossier is nog steeds zoek en mijn aanvraag kan niet verder behandeld worden tot dit terecht is. Totaal ontgoocheld en verward hang ik op. Er is in die 3 weken tijd dus nog helemaal niets gebeurd! Ik heb hem toch alle kopieën opnieuw gegeven? Dan hebben ze toch alle papieren? Welk dossier hebben ze dan nog nodig? Ik snap het niet. Ik neem contact op met de Nederlandse in Nairobi en zij wijst me erop dat het waarschijnlijk niet om mijn papieren gaat die zoek zijn, maar om het persoonlijk dossier van Bimba, aangezien ik zijn afhankelijke ga zijn. Ik laat Bimba de volgende ochtend (afgelopen Vrijdag) met meneer W. bellen om dit te achterhalen, want ondertussen heb ik het helemaal gehad met al dit gedoe. Ik zit compleet in de stress, depressie en weet het gewoon allemaal niet meer. Begin oktober loopt mijn verlengde visum af en moet ik het land verlaten. Moet ik straks in mijn laatste maand van mijn zwangerschap een lange reis gaan maken, Bimba achterlaten, omdat ze hier bij Immigration hun werk gewoon niet kunnen doen?
Na verschillende blanken die hier wonen gesproken te hebben, begin ik hard te twijfelen aan de betrouwbaarheid van meneer W. Iedereen zegt namelijk dat wanneer een beambte zegt dat een dossier kwijt is, dit een teken is dat ze meer geld willen hebben. Kenia is natuurlijk zo corrupt als de pest en wil je dingen snel geregeld hebben, zal je smeergeld moeten betalen. Ik twijfel of meneer W. dit inderdaad zal bedoelen, zeker ook omdat ik hem al een aardig bedrag betaald heb om alles voor me in orde te maken.
De Nederlandse in Nairobi is daarnaast in de volle overtuiging van de betrouwbaarheid van deze man, en denkt echt met zekerheid te kunnen zeggen dat hij niet meer geld wil hebben. Ik weet het ondertussen echt allemaal niet meer. Vragen of hij meer geld nodig heeft is geen optie, want dat zal hij over de telefoon sowieso ontkennen.
Aan alle kanten loop ik dus vast.

Ondertussen hebben wij het idee opgevat dat als het om Bimba’s dossier gaat, ze misschien wel gewoon op de verkeerde plek aan het zoeken zijn. Bimba komt namelijk hier uit de Coastal province en het zou dus logischer zijn als zijn dossier hier in Mombasa ligt. Bimba neemt contact op met iemand die hij hier kent bij Immigration en vraagt of deze zijn dossier op kan zoeken. Het dossier blijkt inderdaad hier in Mombasa te liggen. Even lijken alle problemen over te zijn!

Maar nee hoor! Dat dacht je maar!

Meneer W. zegt namelijk dat wij het originele dossier moeten opsturen naar Nairobi, maar meneer N. (die al vaker gratis dingen voor ons geregeld heeft en wij dus echt vertrouwen) van Mombasa Immigration zegt dat het niet toegestaan is originele documenten op te sturen naar Nairobi. Deze dossier horen hier in Mombasa te blijven. Daarnaast zouden ze dit dossier ook helemaal niet nodig hebben voor mijn aanvraag, aangezien ze alle kopieën al hebben. Het dossier mag dus niet opgestuurd worden, maar meneer W. zegt dat ze dit in Nairobi wel willen hebben om de aanvraag in behandeling te kunnen nemen…
En de oplossing????? Geen idee….

Op dit moment zit ik er wat dit betreft dus echt even helemaal doorheen! Als ik zou weten wat ik moest doen om het gedaan te krijgen, zou het anders zijn, maar je kan gewoon niets doen! Ik probeer het nu maar even aan Bimba over te laten, want ik kan echt niet meer aardig doen tegen die ambtenaren en weet uit ervaring dat wanneer je uit je pan vliegt tegen zo’n ambtenaar ze je het gewoon nog moeilijker gaan maken. Echt misbruik maken van macht die lui!

Door dit hele gedoe behalve stress ook een leuke baan misgelopen waar ik deze week had kunnen beginnen als al mijn papieren in orde zouden zijn. En de werkvergunning op zich is in de afgelopen weken van €500 gestegen naar €2000 per 2 jaar! Extra zuur dus allemaal!

Ik hoop dat Bimba snel met goed nieuws komt. Hij is vanaf vandaag weer 3 dagen aan het werk, dus bellen is wel een probleem voor hem nu. Maar hij zou proberen vandaag tussendoor nog heen en weer te bellen met Mombasa en Nairobi om een oplossing te vinden. Ik ben heel benieuwd of het hem nog gelukt is te bellen en of hij nog nieuws heeft, maar helaas moet ik wachten tot hij vannacht thuiskomt…

Mocht ik begin oktober het land toch uitmoeten, zou een oplossing kunnen zijn naar Tanzania te reizen (per bus, dus zwaar vermoeiend, zeker nu ik zwanger ben), en dan de volgende dag weer terug op een nieuw visum Kenia in. Behalve de lange reis, heeft dit ook als groot nadeel dat het me weer een hoop geld gaat kosten. Niet alleen reiskosten, maar een Tanzaniaans visum à $50 en een nieuw Keniaans visum à €40... Een hoop geldverspilling dus!

Wist ik nu maar of ze in Nairobi gewoon meer smeergeld wilden en hoeveel dan genoeg was, dan stuurde ik dat op, liet dat afgeven en had ik mijn dependants’ pass zo in huis…. Is misschien goedkoper dan bovenstaand gedoe…

  • 17 September 2012 - 20:46

    Liesbeth D:

    Kun je die Nederlandse niet vragen of ze meer smeegeld willen?
    Succes!
    Xxx

  • 17 September 2012 - 22:21

    Astrid:

    Lieve mariette,
    Wat en k** zooi zeg! Heel veel succes en ik ga voor je duimen dat het snel geregeld word.
    Dikke x as

  • 18 September 2012 - 09:15

    Ans:

    Hoi Mariette, succes meid met al dit geregel, als het tegen zit zit het dus ook echt tegen.....maar ergens schijnt de zon wel weer, groetjes van de wadenoijers

  • 18 September 2012 - 09:59

    Marjolein:

    Hou vol! Als het bij anderen lukt, dan lukt het bij jou ook. (al begint het er wel op te lijken dat ze meer geld willen, helemaal omdat die man in mombassa zegt dat het niet normaal is dat originele formulieren worden opgevraagd). We duimen gewoon voort! Je hebt genoeg lijntjes uitgezet, daar moet je toch meer duidelijkheid van kunnen krijgen, toch. xxx

  • 18 September 2012 - 12:11

    Lenie:

    Hoi Marriette,
    Is er niets te regelen met de Nederlandse ambassade? Sterkte, hoor.

  • 18 September 2012 - 23:32

    Marlou En Stijn:

    Hoi Marriette,

    Advies geven hoeven we niet, want je probeert alles al.
    Jammer van het baantje wat je mis gaat lopen.
    Voor de rest weet je dat wij jullie in ons hart meedragen.
    We duimen voor een goede en snelle oplossing en hopen dat jouw pas er eerder is dan ons nieuwe kabinet.

    Hartelijke groeten

  • 20 September 2012 - 17:22

    Hettty Den Oude:

    Advies geven hoef ik je niet, want je probeert alles al.
    Jammer van het baantje wat je mis gaat lopen.
    Voor de rest weet je dat ik jullie in mijn hart meedragen.
    We duimen voor een goede en snelle oplossing en hopen dat jouw pas er eerder is dan ons
    ik hoop allen dat er nu eens iets goed ga voor je maak je niet je kwaad denk aan je kleine mijd die je
    met je mee draagt die voeld ook de spanning in je en dat is niet goed voor die kleine hou je sterk meid er kom vast en zeker een op lossing met veel liefs denk ik aan jullie groetjes Hetty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Ukunda

New life in Kenya

Recente Reisverslagen:

15 September 2016

De kippenboerderij

14 September 2016

Een maandje back to basic in Kaphingo

17 Juni 2016

De begrafenis

08 Juni 2016

Een heftige week

22 Mei 2016

Regen, Bidi Badu en Poes
Marriëtte

Jambo! Karibu sana! Vanaf april 2012 woon ik in Ukunda, Kenia. 27 april 2012 ben ik ook getrouwd met Bimba Nyiro Ngome en sinds 26 november 2012 trotse moeder van Lisa Maria Ngome en vanaf 3december 2018 moeder van Krosta Jola Ngome. In de jaren ertussenin hebben we ons gezin uitgebreiddoor het zoontje van mijn zwager in huis te nemen, Fahim of hoe we hem ook wel noemen, Masonko. En ook Saumu, de dochter van mn schoonzus woont voorlopig bij ons. Ik heb in het verleden regelmatig een blog geschreven over mijn belevenissen hier in Kenia om vrienden en familie op de hoogte te houden van al mijn belevenissen en ervaringen. Ik hoop dit in de toekomst ook weer wat vaker te gaan doen. Het lijkt me leuk af en toe ook wat van jullie te horen. Dus laat gerust een berichtje achter! Kwaheri!

Actief sinds 16 Jan. 2011
Verslag gelezen: 662
Totaal aantal bezoekers 66370

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Kenia

09 April 2012 - 30 November -0001

New life in Kenya

Landen bezocht: